Praktiką profesinėje mokykloje pasirinko tikslingai
Karininkai D. Blažys, A. Sujeta ir S. Pranka pasakoja: „Savo praktikai atlikti tikslingai pasirinkome Vilniaus technologijų mokymo centrą, kadangi tai bene vienintelė mokykla Vilniuje, kuri yra integravusi procentaliai didelę dalį Nacionalinio saugumo ir krašto gynybos mokymo programos į vieną iš mokomųjų dalykų – modulį saugus elgesys ekstremaliose situacijose.“
Modulio mokytoja T. Grabauskaitė šį kursą pradėjo dėstyti prieš tris metus, o mintis integruoti Nacionalinio saugumo ir krašto gynybos programą kilo siekiant atnaujinti ir aktualizuoti civilinės saugos mokymą profesinėje mokykloje. „Pagal išsilavinimą esu kvalifikuota lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja, tačiau baigusi studijas mokytojo duonos taip ir neparagavau – darbą pradėjau kaip švietimo vadybininkė, o pasiūlymo nepagrindinėse pareigose dirbti kaip civilinės saugos arba modulio saugus elgesys ekstremaliose situacijose mokytoja sulaukiau 2018 m.
Pradėjusi dirbti susidūriau su keletu iššūkiu: būtina tobulintis ir gilinti dalykines žinias, norint sudominti mokinius reikia ieškoti naujos informacijos ir aktualesnių šiai dienai temų. Ir lig tyčia tuo pat metu Nacionalinė švietimo agentūra paskelbė mokymų ciklą, kviečiantį mokytojus susipažinti su Nacionalinio saugumo ir krašto gynybos programa bei įgyti jai įgyvendinti reikiamų kompetencijų,“ – pasakoja pedagogė.
Tokiu būdu dar 2009 m. patvirtinta civilinės saugos profesinio mokymo įstaigose programa Vilniaus technologijų mokymo centre įgyvendinama su atnaujintu turiniu. Mokytoja T. Grabauskaitė papildė teminį planą tokiomis pamokų temomis kaip: kibernetinis saugumas, grėsmės nacionaliniam saugumui ir piliečių teisės bei pareigos, informacinis karas ir pilietinis pasipriešinimas, civilių elgesio scenarijai karo zonoje bei pirmoji medicininė pagalba.
Pedagoginė asistavimo praktika – neįkainojama patirtis
„Mums, kaip pedagoginių studijų studentams, praktikos atlikimas ir asistavimas šio dalyko mokytojai (mentorei) Tomai suteikė neįkainojamos patirties, kadangi karininko profesija Lietuvos kariuomenėje, kaip karių mokytojo ir instruktoriaus, yra suprantama ir realizuojama visiškai kitaip,“ – apie savo patirtį mokykloje atsiliepia karininkai.
Atlikdami praktiką Vilniaus technologijų mokymo centre majorai D. Blažys, A. Sujeta ir S. Pranka stebėjo mentorės vedamas pamokas gyvai, o vėliau – ir nuotoliniu būdu, teikė metodinę pagalbą ruošiantis pamokoms ir padėjo sukurti krašto gynybos ir nacionalinio saugumo tematiką atliepiančių pamokų ciklą.
„Praktikos mokykloje metu paaiškėjo, kad mokytoja Toma yra ne tik puiki nacionalinio saugumo ir krašto gynybos specialistė, bet kartu ir šilta bei draugiška asmenybė, kuri mums, kaip praktikantams, padėjo pasijausti tikrais Vilniaus technologijų mokymo centro pedagogų komandos nariais, įtraukdama mus į pamokų stebėjimą, refleksijas ir diskusijas po jų, bei visapusišką pasiruošimą pamokoms“, – liudija pedagogikos studentai.
Pasak karininkų, daugumą praktikoje pastebėtų bei išmoktų dalykų jie planuoja pritaikyti ir profesinėje Lietuvos kariuomenės karininko, kaip mokytojo jaunesniems kariams, veikloje.
Aktualios ir įtraukiančios pilietiškumo pamokos
„Turbūt viena iš vertingiausių mano kaip pedagoginės praktikos mentorės patirčių – su kolegomis drauge paruoštas krašto gynybos ir nacionalinio saugumo pamokų ciklas. Donato, Andriaus ir Sauliaus pagalba man – ypatinga! Įsivaizduokite, kad Jums, paprastam žmogui, reikia paruošti pranešimą apie „raketų mokslą“, o čia pat greta atsiranda ir NASA inžinierius,“ – naujo turinio ugdomajai veiklai paruošimo procesą apibūdina mokytoja.
Sausio 13-osios išvakarėse būsimiems mechatronikams, suvirintojams ir žiniatinklio programuotojams – Vilniaus technologijų mokymo centro gimnazijos skyriaus vienuoliktokams – buvo pristatytos trys naujos temos. Mokytoja ir majorai su jaunuoliais diskutavo apie grėsmes nacionaliniam saugumui, piliečių teises ir pareigas, atliko interaktyvias užduotis, leidžiančias pasitikrinti atsparumą melagienoms, atpažinti priešišką informaciją žiniasklaidoje, įsisavinti civilių saugaus elgesio principus nepaprastosios ir karo padėties atveju bei pilietinio pasipriešinimo būdus, o taip pat sprendė sudėtingas hipotetines situacijas, pareikalavusias ir žinių pritaikymo, ir asmeninių nuostatų reflektavimo.
Profesinės mokyklos Energetikos ir mechatronikos skyriaus mokinių tarybos prezidentas, būsimas žiniatinklio programuotojas Julius Surplys prisimena: „Tai buvo puikios pamokos ir įdomūs susitikimai su karininkais. Jautėsi, jog su mumis kalbasi tikri profesionalai, tikėtina, patys savo kailiu patyrę dalykus apie kuriuos diskutavome pamokose.“
O štai vienuoliktokas, suvirinimo besimokantis Aleksandras Mackelo buvo sužavėtas karininko S. Prankos asmenybės ir neslepia savo susidomėjimo tarnyba: „Mes trumpai kalbėjome ir apie pamokos svečio gyvenimą – kaip jis tapo karininku, kokią patirtį turi, ką veikia šiuo metu. Aš irgi noriu į kariuomenę arba tapti pareigūnu. Lankau jaunųjų pasieniečių būrelį – labai patinka –, todėl planuoju tapti pasieniečiu.“
Lietuvos kariuomenės karininkai ir pedagogikos studijų studentai savo ugdomąją veiklą vertina pozityviai: „Mūsų patirtis pirmą kartą vedant pamoką, aišku, padedant mentorei, nuspalvino susižavėjimą mokytojo profesija dar ryškesnėmis spalvomis. O savo pirmąją pamoką, kad ir kaip praktikantų, atsiminsime visą likusį gyvenimą.“